Na selectie op basis van zwemtijden en techniek kan je terechtkomen in de groep pre-competitie (D) naar de competitie groep C overgaan. De andere competitiegroepen zijn B2, A2, B1 en A1. De selectiecriteria om over te gaan naar de volgende groep zijn vastgelegd in ons intern reglement of naar inschatting van de trainer.

DBT zal, na ontvangst van een medisch attest, een competitievergunning aanvragen bij de Vlaamse Zwemfederatie zodat ook aan wedstrijden kan deelgenomen worden.

DBT neemt deel aan de meeste wedstrijden die in de provincie Limburg georganiseerd worden:
Regionale Cup wedstrijden: 4 wedstrijden in Limburg met deelname van onze zwemmers in de C en B-groepen.
Provinciale kampioenschappen: wedstrijdweekend voor onze A-groepen.
- Gewestelijke B-wedstrijden: Winter -en Zomercriterium voor onze B-groepen.

- Gewestelijke en nationale A-wedstrijden: voor de jeugd (Vlaamse kampioenschappen klein en groot bad en Belgische Jeugdkampioenschappen) en onze oudere zwemmers (Belgische kampioenschappen klein en groot bad, Flanders Swimming Cup, Vlaamse Kampioenschappen en Belgische open kampioenschappen). Alleen wedstrijden op basis van limiettijden

Indien men bepaalde limiettijden zwemt wordt men A-zwemmer.  Alle zwemmers die deze limiettijden niet zwemmen noemt men B-zwemmers. Meer info, data, disciplines e.d. over wedstrijden in Limburg kan je vinden op www.vzfplim.be.
Overzicht van de DBT A-zwemmers.

De uitnodigingen voor deelname aan wedstrijden worden verstuurd via mail. Inschrijven voor die wedstrijden kan door tijdig te antwoorden. De competitietrainers bepalen voor welke disciplines je ingeschreven wordt.  Na de inschrijvingsperiode ontvang je een mail met de nodige inlichtingen over de wedstrijd.

Deelnemen aan Vlaamse of Belgische wedstrijden kan enkel na het behalen van bepaalde limiettijden. Onze competitietrainers zullen zwemmers aanspreken die voldoen voor deelname aan Vlaamse(Jeugd)kampioenschappen, Belgische(Jeugd)kampioenschappen, Vlaams zomercriterium ...
Meer info over deze wedstrijden vind je op
www.zwemfed.be (Vlaams niveau), of op www.belswim.be (Belgisch niveau).

Trainingen variëren van groep tot groep van 3 tot 6 trainingen per week. Naast techniek is er ook aandacht voor snelheid, uithouding en weerstand. Voor de training is er 10 à 15 minuten droogtraining voorzien. Ze kunnen blessures vermijden. Na elke training is er 10 à 15 minuten stretching voorzien.

Elke 1ste vrijdag van de maand is er droogtraining in de fitnesszaal van SportOase voor de groepen A1, B1 en A2.

Elke 1ste zaterdag van de maand is er droogtraining in de fitnesszaal van SportOase voor de groepen B2 en C.

Alle trainingen vinden plaats onder de vakkundige begeleiding van gediplomeerde en continue bijgeschoolde trainers (trainer A en B), gesteund door enkele hulptrainers.

Het lessenrooster is terug te vinden onderaan elke pagina van de website.

De interne kalender en verdeling van de kleedkamers vind je terug op hun respectievelijke pagina's.

Besttijden

Via swimrankings kan je alle tijden van alle zwemmers raadplegen.
www.swimrankings.net
Ga vervolgens naar "Atleten" en zoek de gewenste zwemmer.